Lägesbild BT POS

En lägesbild är urval av information som sammanställs i form av beskrivningar eller  bedömningar av läget. Syftet är att ge överblick, förståelse eller underlag för beslut och åtgärder.

Lägesbilder är viktiga för att förebygga och hantera konsekvenser av samhällsstörningar i
fred och krig. Ett av syftena med lägesbildsarbetet i samverkansstrukturen ”Beredskapssektor Transporter Privat – Offentlig Samverkan” (BTPOS) är att regelbundet inhämta och sammanställa läget i transportsektorn, såväl i normalläge som vid en samhällsstörning.

Att transporter fungerar är avgörande för många samhällssektorer och samhällsviktiga verksamheter. BT POS insamlade information ska ge inspel till den övergripande bilden över hur transportsektorn drabbas av störningar och vilken förmåga som finns att hantera andra störningar. Lägesbilden ska främja perspektivförståelse och utgöra underlag för beslut och åtgärder.

Insamling av lägesbildsinformation från beredskapssektor Transporter

Trafikverket är sektorsansvarig myndighet, som tillsammans med Luftfartsverket,  Sjöfartsverket och Transportstyrelsen samordnar arbetet i beredskapssektor Transporter. Trafikverket samlar månadsvis in lägesbildsinformation från myndigheterna i sektorn och
från näringslivets aktörer. Utöver de regelbundna rapporteringstillfällena sker läges­bildssamman­ställningar i samband med pågående samhällsstörningar.

Beredskapssektorns arbete förutsätter att en stor mängd information förmedlas mellan myndigheter och mellan aktörer i och utanför sektorn. Myndigheterna inom beredskaps­sektor Transporter rapporterar direkt till Trafikverket. Informationsdelning kan och bör också ske på andra sätt såväl inom samverkansforumet BT POS som i andra forum.

Insamling, analys och återrapportering

  • Utskick
    Stegen för insamling av lägesbildsinformation från beredskapssektor Transporter. 
    Senast sammanställda lägesbild skickas ut en vecka innan rapporteringens slutdatum tillsammans med aktuellt frågebatteri i Webbaserat Informationssystem (WIS), som är en portal för aktörer att dela information före, under och efter samhällsstörningar. BT POS aktörer bidrar till lägesrapporteringen genom att svara på formuläret. Se datum för utskick i den utfällbara boxen "Datum för utskick av förfrågan och rapportering i WIS" nedan.
    •  
  • Rapportering
    Aktörerna rapporterar in sin information innan fastställt slutdatum.

    Att tänka på vid rapportering!
    Skriva kompletta meningar och så utförligt som möjligt. Tydliggöra vilken information som utgör fakta respektive antaganden. Ange också om informationen innehåller någon form av sekretess. Information som innehåller sekretess enligt OSL 15:2 får inte anges i WIS.

    • Förfrågan: 24 april, klockan 09.00
      Deadline rapportering: 2 maj, klockan 10.00

    • Förfrågan: 24 april, klockan 09.00
      Deadline rapportering: 2 maj, klockan 10.00

    • Förfrågan: 22 maj, klockan 09.00
      Deadline rapportering: 30 maj, klockan 10.00

    • Förfrågan: 24 juli
      Deadline rapportering: 1 augusti, klockan 10.00

    • Förfrågan: 21 augusti, klockan 09.00
      Deadline rapportering: 29 augusti, klockan 10.00

    • Förfrågan: 25 september, klockan 09.00
      Deadline rapportering: 3 oktober, klockan 10.00

    • Förfrågan: 23 oktober, klockan 09.00
      Deadline rapportering: 31 oktober, klockan 10.00

    • Förfrågan: 20 november, klockan 09.00
      Deadline rapportering: 28 november, klockan 10.00

     

  • Sammanställning och analys
    BT POS kansli analyserar insamlad information och sammanställer lägesbild.

  • Lägesbildsmöte
    Lägesbildsmöte sker månadsvis i samband med återkoppling av lägesbilden och syftar till att möjliggöra diskussion och tillägg kring inrapporterat underlag från samtliga aktörer i sektorn.

  • Återkoppling med lägesbildsmöte
    BT POS Kansli återkopplar inhämtad och analyserad lägesbild till aktörerna i samverkan. Trafikverket ansvarar för att beskriva lägesbildsinformation som inkommit från myndigheterna i sektorn. Lägesbilden rapporteras till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och vidare upp i systemet, samt tillbaka från MSB till näringslivet.

Vid samhällsstörning

Vid en inträffad samhällsstörning eller då behov av snabb informationsdelning föreligger sker processen på ett liknande sätt men med betydligt kortare tidsperspektiv. Den snabba inhämtningen kan behöva göras inom timmar och förutsätter en god inrapporteringsrutin och/eller kontaktvägar.

Lägesbildsarbetet under en samhällsstörning kan också omfatta en större arbetsinsats, organisation hos respektive aktör då lägesbilder kan behöva produceras veckovis under en längre tid.