FRMCS - framtidens mobilsystem för järnväg

Tillsammans med branschen har Trafikverket uppdraget att införa framtidens mobilkommunikationssystem för järnväg där 2G ersätts av 5G. Det möjliggör ökad kapacitet, effektivisering och en säkrare och tryggare järnväg.

Pipsa Hallner, Trafikverket
Pipsa Hallner, Trafikverket. 

Dagens mobilkommunikationssystem för järnvägen, GSM-R, närmar sig slutet på sin livslängd och måste ersättas för att vi ska kunna fortsätta trafikera järnvägen i Sverige och Europa. För transportsystemets utveckling finns också ett stort behov av förbättrad funktionalitet och högre datakapacitet i vårt mobilsystem för järnvägen. Därför ersätts nuvarande MobiSIR baserat på GSM-R med den nya standarden FRMCS, Future Railway Mobile Communication System, baserat på 5G.

Trafikverket är involverad i flera internationella samarbeten och europeiska initiativ som påverkar och bidrar till utvecklingen av normer, standarder, specifikationer och regelverk för FRMCS.

− FRMCS möjliggör fortsatt utveckling av järnvägens digitala ekosystem och bidrar till en attraktiv och klimatanpassad transporttjänst för medborgare och näringsliv, menar Pipsa Hallner, Trafikverkets ledare för Telekom Strategisk utveckling och sponsor för FRMCS programmet.

Mats Malmström, Trafikverket
Mats Malmström, Trafikverket. 

Betydande teknologiskifte

Ett införande av FRMCS i Sverige innebär ett betydande teknologiskifte som påverkar hela järnvägsbranschen och som tillika kräver gemensamma insatser för att ta tillvara systemets möjligheter för digitaliseringen.

– Genom FRMCS säkerställer vi både sömlös kommunikation över järnvägsnätet och uppfyller vår gemensamma vision om ett grönare och mer effektivt transportsystem som samtidigt banar väg för en ny era av digital och hållbar mobilitet, säger Mats Malmström, Trafikverkets programledare för FRMCS.

För att möjligörar införandet av FRMCS genomför Trafikverket testaktiviteter på vår testbana i perioden 2025–2027 och bjuder in järnvägsbranschens aktörer att medverka i dessa tester.

FRMCS införs i hela Europa som stöd till EU direktiv 2016/797 om  driftskompatibilitet hos järnvägssystemet inom Europeiska unionen. Projektet finansieras av EU via Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) samt av Trafikverket och Transportstyrelsen.