Generaldirektör Roberto Maiorana med infrastrukturminister Andreas Carlson. Foto: Cathrine Sandegren
Gd har ordet: Vi är redo för vinter på väg och järnväg
Vintern närmar sig med snö och kyla. Nu är vinterunderhållet på väg och järnväg högaktuellt.
Igår genomförde Annika Canaki, avdelningschef vägsystem, och jag en pressträff tillsammans med infrastrukturminister Andreas Carlson om vintervägunderhållet. Jag är glad att vi tillsammans kunde presentera några viktiga nyheter. Redan från den 10 november i år är det krav på vinterdäck för tunga lastbilar och tunga bussar. Det är ett viktigt steg för att höja säkerheten och framkomligheten på vintervägarna.
Unik mätdata ger bättre förutsättningar
Vi kunde också berätta att Trafikverket använder data direkt från bilar för att se hur väglaget faktiskt är. Vi går från 3000 till 300 miljoner mätningar av vinterväglaget under en säsong, och den metoden är Trafikverket först i världen med att använda. Data är bara en förutsättning, det viktiga arbetet sker tillsammans med våra entreprenörer när vi snabbt och effektivt kan se till att vägarna är framkomliga och säkra. Vi har också en snabbare hantering av tunga fordon som fastnar i trafiken på plats. Via avtal med SOS International kan vi snabbt direktavropa tungbärgare vid oväntade stopp och vid vädervarningar kan vi proaktivt placera bärgare i beredskap på strategiska platser.
Vi på Trafikverket samarbetar med hela kedjan för att göra vägarna framkomliga och säkra under vintern. Vi har en tät dialog med politiker, entreprenörer, berörda myndigheter och branschorganisationer.
Den 17 november ser jag fram emot ett rundabordssamtal med infrastrukturminister Andreas Carlson och branschen som kommer att handla om vinterunderhållet på järnväg.
Nya metoder och stor maskinpark
Vinterorganisationen ska fungera fullt ut för en järnvägsanläggning som omfattar mer än 14 200 kilometer spår, 10 000 växlar, 4 000 järnvägsbroar och 190 tunnlar. I kontrakten ingår förutom uppdraget att snöröja spåren även att sköta anslutningsvägar, gångstråk och plattformar. Dessutom är is-knackning i tunnlar och på broar en återkommande vinteruppgift. Vid stora snöfall kan det fastna mellan 20–30 ton snö på ett tåg bara på en dag och värmen från tåget gör att snön fryser till is i tågets konstruktion. Nya avisningsanläggningar som etablerats under 2024 använder varmluft vilket gör att tidsåtgången är under en timme för att avisa ett tåg, vilket är fem till sex gånger så snabbt jämfört med att använda varmvatten.
I tillägg till våra entreprenörers stora maskinpark har Trafikverket även två större snösmältare och tre större snöslungor som också kan nyttjas.
Framkomlighet och säkerhet under vintern är viktigt. Därför måste snöröjning och halkbekämpning få kosta, utfallet beror helt på hur lång, kall och snörik vintern blir.
Sammantaget känner jag mig trygg med att vi är redo för vinter både på väg och järnväg. Men trafiksäkerheten skapar vi tillsammans. Ingen myndighet kan påverka vädret. Därför är det avgörande att trafikanter följer vädervarningar, planerar sina resor och kör efter rådande förhållanden.
När alla tar sitt ansvar – myndigheter, entreprenörer och trafikanter – fungerar det som bäst.
Roberto Maiorana