Generaldirektör Roberto Maiorana på besök i regndrabbade Västernorrland. Foto: Trafikverket

Gd har ordet: Infrastrukturen är central i Sveriges konkurrenskraft – den ska samlas, inte splittras

Regnovädret i Västernorrland visar hur avgörande det är att vi kan agera för att hela transportsystemet i Sverige ska fungera och samverka med andra myndigheter och räddningstjänst.

När skyfall nyligen slog ut vägar och järnvägar i Västernorrland drabbades både godstransporter och resenärer hårt. Två urspårningar skedde, 42 vägar spolades bort och 300 mil väg påverkades.

I sådana krislägen är ett helhetsansvar för infrastrukturen avgörande för att prioritera resurser, planera om trafik och informera allmänheten effektivt. Tack vare gott samarbete har vi kunnat öppna 37 av 42 vägar och tågtrafiken på Ådalsbanan/Botniabanan är nu åter igång efter en dryg veckas stopp.

Hundratals personer från Trafikverket och entreprenörer har arbetat dygnet runt, och vår samlade bild av hela transportsystemet har varit en tydlig styrka.

Hela transportsystemet ska fungera både i normalläge, kris och krig

Ett fungerande transportsystem är en viktig del av Sveriges totalförsvar. Trafikverket leder dessutom som sektorsansvarig myndighet hela beredskapssektorn transporter. Det innebär att Trafikverket har ett ansvar för att hela transportsektorn ska fungera i kris och krig.

Därför behöver vi stärka vår motståndskraft för att skydda vår verksamhet och vara beredda, vad som än händer. Risk för skyfall och översvämningar blir allt vanligare. De ökade medlen vi har fått för underhåll är en styrka, och vi planerar för att underhållsåtgärder ska kunna genomföras med minsta möjliga störningar i hela transportsystemet.

Jag kan tydligt se att det är en styrka i att hålla samman transportsystemet. Vi kan visa på hur systemvillkoren för vägar och järnvägar skiljer sig åt och vad som behöver ingå i ett systemansvar för att vi ska hantera väg- respektive järnvägssystemen effektivare – i normalläge, kris och krig.

Nytt förslag för nationell plan presenteras 30 september 

Det är inte bara i krislägen som ett trafikslagsövergripande synsätt är en fördel. Det gäller lika mycket i samhällsplaneringen och i den långsiktiga utvecklingen av transportsystemet.

Inom kort presenterar vi en ny nationell transportinfrastrukturplan. Det som är unikt för planen är den stora satsningen på att återta underhållet för väg och järnväg samt inkludera totalförsvarsperspektivet i alla delar av planen.

De stora satsningarna som påbörjats kring järnvägsunderhållet i Sverige där vi genomför mer än 1700 åtgärder i år kommer att fortsätta i högre takt. Järnvägen är ett sammanhängande system och vi stärker planering av stråk och underhållsåtgärder. Detta sker samtidigt som vi möjliggör för så mycket trafik som möjligt. Den kommande planen lägger även stor vikt på förbättrade vägar och fokuserar på åtgärder som ger stor samhällsekonomisk nytta.

Det är viktigt att vi inte stannar upp. Att människor och transporter alltid kan ta sig fram. Att Sverige aldrig stannar.