Resultat EU-RAIL: Fjärrstyrning för lätta regionala järnvägsfordon

Regionala banor kan utgöra en viktig funktion i ett klimatsmart transportsystem. Nu finns ett lösningskoncept baserat på fjärrstyrning som kan ge ett kostnadseffektivt trafikeringsalternativ för lågtrafikerade banor.

Att binda samman järnvägen med andra kollektivtrafiktjänster i klimatsmarta, trygga och bekväma bytespunkter med bussar, cykeldelning osv är väsentligt för att klara den första och sista milen. Regional järnväg med lågtrafikerade banor behöver därför i framtiden spela en större roll än idag för ökad tillgänglighet mellan landsbygd och tätort.

Med låg trafikering krävs smarta lösningar som är kostnadseffektiva för alla parter inkluderat resenärer. Därför beforskar och utvecklar EU-RAIL-projektet FP6 FutuRe lösningar och nyttor som bidrar till den regionala järnvägens långsiktiga livskraft. Det ska uppnås genom ett koncept, skräddarsytt för regionala järnvägar och med möjligt att införas över hela Europa.

Effektivt tidsutnyttjande

En lösning med potential anses idag vara nyttjandet av fjärrstyrning. Vanligen ses den som en back-up, om något går fel, till automatiserade/självkörande tågoperationer (ATO) men inom FP6 FutuRe ser man möjligheten med fjärrstyrning som ett eget trafikeringsalternativ, till exempel ett specifikt godsstråk eller lågtrafikerade linjer med passagerartrafik.

Idag är det mycket väntetid för en lokförare, speciellt för godståg. Att ta sig mellan körningar, så kallade pass-resor samt väntan på driftsplatser på tågmöten eller förbigångar så kallad skogstid är exempel på det. Genom att nyttja fjärrstyrningsteknik kan lokföraren i högre grad ägna sig åt sin huvuduppgift - att köra tåg.

Samarbete med Norge

Tomas Rosberg 

Sverige och Norge har liknande utmaningar när det gäller järnvägen och länderna samarbetar i projektet. Tillsammans med studenter från Linköpings universitet har ett enklare prototyptåg och en fjärrcentral utvecklats, varifrån föraren styr fordonet. På toppbilden ovan syns Patrik Urassa, dotorand på NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet), i tågets förarhytt under testkörning.   

FP6 FutuRE har studerat helheten kring fjärrstyrning, från fjärrcentralen till hur tågen ska utrustas med kameror och kommunikationsutrustning.  Därefter har tester och demonstrationer genomförts i Namsos i Nordnorge.

− Vi har visat att konceptet fungerade på en sträcka av 5 km, utan nämnvärd bildfördröjning, så kallade latenser, från fordon till fjärrtågsoperatör och det är något vi lagt mycket arbete på att begränsa, berättar Tomas Rosberg, Trafikverket.

Malcolm Lundgren 

En ytterligare viktig säkerhetsfunktion som framgångsrikt har demonstrerats är att uppnå en hög radioredundans för att undvika radiobortfall. Det publika telenät kan tillsammans med det framtida 5G-nätet, FRMCS, användas för de datamängder som systemet kräver.

− Fjärrstyrning är ett spännande forskningsområde med stor potential. För att komma till nyttogörande behöver lösningarna närma sig en hög teknisk mognadsgrad (TRL) vilket järnvägsforskningsprogrammet nu jobbar vidare med, säger Malcolm Lundgren, Flaggskeppledare på Trafikverket. 

 

Loggor för deltagande organisationer som nämns i texten på denna sida.
"Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet FP6 FutuRE stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar."