Förslag på inriktning för nästa europeiska järnvägsforskningsprogram 2028–2034
Europa måste fortsätta arbetet för att förenkla och modernisera sina järnvägssystem för att stärka konkurrenskraft, hållbarhet och suveränitet. Det menar styrelsen för Europe’s Rail.
I dokumentet "Ett framtida policybaserat offentlig-privat partnerskap för järnväg", som har utvecklats av medlemmarna i Europe’s Rail (EU-RAIL) anges ambitiösa mål för att förenkla och digitalisera järnvägsdriften, harmonisera standarder och påskynda utbyggnaden av interoperabla, prisvärda och säkra lösningar.
Underlaget bygger på framgångarna från Shift2Rail och det nuvarande EU-RAIL, samtidigt som det utökar dess omfattning till att stödja policyinriktad forskning, innovation och förberedande verksamhet som kan svara mot Europeiska unionens prioriteringar för ett välmående och konkurrenskraftigt Europa.
18 miljarder euro för perioden 2028–2034
Dokumentet som officiellt antagits av styrelsen för Europas gemensamma järnvägsföretag, EU-RAIL, föreslår en omfattande saminvesteringsstrategi mellan den offentliga och privata sektorn för att göra järnvägssystemen mer flexibla, motståndskraftiga och konkurrenskraftiga i hela EU.
I dokumentet framgår att styrelsen visar behov av 18 miljarder euro mellan 2028 och 2034, varav 3 miljarder euro för forskning och innovation jämte 15 miljarder euro för förberedande implementering av harmoniserad teknik och systemomfattande implementering.
Investeringen på 18 miljarder euro representerar en strategisk möjlighet att positionera EU som en global ledare inom prisvärda, flexibla och tillförlitliga järnvägslösningar och -drift.
− Att investera i innovation och få det att hända tillsammans är inte bara en nödvändighet. Det är en möjlighet att bygga ett mer konkurrenskraftigt och mer oberoende Europa, menar Giorgio Travaini, verkställande direktör, Europe’s Rail JU
Europas järnvägar sysselsätter 2,3 miljoner människor
Den europeiska järnvägssektorn är en viktig socioekonomisk och hållbar tillgång som sysselsätter 2,3 miljoner människor och bidrar med 143 miljarder euro till EU:s BNP. Den europeiska järnvägsvärdekedjan är globalt ledande inom design, tillverkning och underhåll och har upprätthållit en positiv handelsbalans under det senaste decenniet på en alltmer konkurrensutsatt global marknad. För att behålla sitt globala ledarskap måste Europa fortsätta att investera i järnvägens konkurrenskraft, harmonisera och modernisera sina system och sin verksamhet.
− För att bevara sin position vill styrelsen för EU-RAIL anta en djärv strategi för forskning, innovation och utbyggnad. Utan en samordnad europeisk strategi för systemförenkling riskerar EU:s industriella ledarskap och konkurrenskraft att undergrävas liksom även Europas förmåga att möta passagerares och företags transportbehov, avslutar Anders Caroline, programansvarig EU-RAIL.
Fakta:
För att uppnå målet om att förenkla järnvägssystemet och göra det mer attraktivt, identifierar dokumentet tre huvudmål som kräver riktade investeringar:
- Smidighet: Utveckla system som kan hantera störningar och implementera kortare innovationscykler genom förbättrad modularitet och förenklade certifieringsprocesser. Det inkluderar att främja digital systemintegration och automatiserad harmoniserad drift för att förbättra responsen på marknadens krav.
- Motståndskraft: Säkerställa cybersäkerhet, upprätthålla suveränitet över järnvägssystemets drift, bygga motståndskraft mot klimatförändringar och stödja skydd av kritisk infrastruktur mot nuvarande och framtida hot. Målet stöder direkt EU:s strategiska autonomimål.
- Konkurrenskraft: Inriktning på betydande kostnadsminskningar för både investerings- och livscykelkostnader. Förbättrat tillgångsutnyttjande och ökad systemprestanda samt att stärka EU:s industriella ledarskap på globala marknader. Målet är att leverera tillförlitliga och konkurrenskraftiga lösningar för EU som gör järnvägen mer attraktiv för både passagerare och godstransportörer.
Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Europé´s Rail stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.