Med vemod och glädje – take it away Järda!
Så har stunden kommit där vi efter snart tio år stänger vår lilla poddkiosk, vårt fönster mot järnvägsvärlden. Och vad passar bättre att göra det på inte bara ett utan flera tåg, och tillsammans med vår flitigaste gäst Henrik Reuterdahl.
Det blir ett lite udda avsnitt, och då inte bara för att vi åker tåg – något vi gjort för lite av – utan för att vi också blir lite inåtvända. Till vår hjälp att vandra ner för minnenas allé har vi Henrik som inte bara ställer frågor om poddens historia till programledarna, han bär också med sig några hälsningar från branschen.
När vi nu har Henrik med oss passar vi självklart också på att fråga honom om det tåg vi satt längst på, och vad han själv minns från de totalt 29 gånger han medverkat. Nakna eldare, trådapor, restaurangvagnar är några av alla sidospår vi växlar in på. Till slut når vi vårt mål – Vytopna i Prag där allt på menyn når rätt station, sedermera strupe, med hjälp av modelljärnväg.
Med det återstår bara ett stort tack till alla som gästat oss, och inte minst till alla er som lyssnat. Att få göra Järnvägspodden har varit bland det roligaste vi gjort, men allt har sin tid. Vi kommer båda fortsätta med järnvägsfrågor, men på lite olika sätt och med lite olika perspektiv. Så även om podden upphör kommer vi säkert göra våra röster hörda på andra sätt.