Det var festligt, folkligt och fullsatt på den regionala affärsdagen i Göteborg den 28 november som hade hela 350 deltagare. Intresset för att träffa och prata affärer med Trafikverket ökar. Foto: Roger Granberg

Rekordmånga deltog på Trafikverkets regionala affärsdagar

Under november arrangerade Trafikverket sina årliga regionala affärsdagar på sex olika orter runt om i landet. Mötena attraherade sammanlagt 1500 deltagare, en ökning med 35 procent jämfört med förra året.

Syftet med affärsdagarna är att öka intresset för Trafikverkets kommande affärsmöjligheter. Under en förmiddag får leverantörerna chans att träffa medarbetare på Trafikverket och ta del av projekt och upphandlingar som kan vara intressanta för dem att lämna anbud på.

- De regionala affärsdagarna är en viktig del i vår kommunikation med marknaden. Vi träffar och pratar med våra leverantörer och presenterar kommande projekt, säger Daniel Ljunglund, chef för Inköp och logistik.

Rekordstort intresse

En sammanställning visar att runt 1500 personer besökte årets regionala affärsdagar, vilket är en ökning med 35 procent jämfört med förra årets 1100 deltagare. Dessutom medverkade betydligt fler investerings- och underhållsprojekt än tidigare.

- Vi ser en rekordstor tillströmning av deltagare, vilket visar att branschen uppskattar att träffa och prata affärer med oss.  I de utvärderingar vi gör får vi mycket positiv återkoppling från leverantörerna, konstaterar Daniel Ljunglund.

Frukostmingel på sex platser i landet

Affärsdagarna arrangerades i Umeå, Uppsala, Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö och upplägget var detsamma på alla sex orterna. Morgonen inleddes med frukost och kortare presentationer från scenen om vad som är aktuellt i regionen, hur vi arbetar med sund konkurrens i branschen och med nollutsläpp i verksamheten. De senare områdena ingår i Trafikverkets långsiktiga strategi och utgör viktiga vägledande principer i både nuvarande och framtida projekt.

Förmiddagen fortsatte sedan med mingel vid våra dialogstationer där projektledare och inköpare från Trafikverket stod redo att berätta om projekt som är aktuella för upphandling. Intresserade leverantörer fick möjlighet att ställa frågor, diskutera krav, kvalitet och hållbarhet, presentera sin kompetens och diskutera specifika affärsområden.

-  Trafikverkets regionala affärsdagar är en betydelsefull arena för att skapa en direkt dialog mellan beställare och leverantörer, stärka samarbetet och öka möjligheterna till innovativa och kvalitativa lösningar. När våra projektledare och inköpare möter entreprenörer blir det ofta konkreta frågor som tider, tekniska utmaningar och hur vi ska paketera affärerna för att smart använda tillgänglig marknadskapacitet, säger Daniel Ljunglund.

Vid samtliga affärsdagar 2025 medverkade Trafikverkets nyinrättade avdelning för sund konkurrens, vilken har som syfte att motverka arbetslivskriminalitet och verka för att konkurrensen ska vara rättvis.