Brist i signalsystemet reducerar hastigheten på Ådalsbanan
En brist i den nya versionen av signalsystemet ERTMS har upptäckts på Ådalsbanan. I förra veckan fattade Trafikverket beslut om att reducera hastigheten vid 25 plankorsningar tills felet är åtgärdat.
Den senaste systemreleasen 8.4 driftsattes den 29-30 juni på pilotbanan Ådalsbanan. Den 18 juli skedde en incident vid en plankorsning norr om Kramfors. När ett tåg körde över en plankorsning och sedan backade tillbaka, och ett efterföljande tåg kom från motsatt håll aktiverades inte bommar och ljud-och ljussignaler och ERTMS-systemet hann inte bromsa tåget i tid utan det passerade korsningen i låg hastighet. Ingen trafikant var berörd vid det aktuella tillfället. Trafikverket fattade genast beslut om hastighetsnedsättning vid plankorsningen.
Efter omfattande säkerhetsanalyser fattade företrädare för Trafikverket i förra veckan beslut om några dagars stopp för trafiken för att kunna införa reducerad hastighet, 30 km per timme, vid 25 plankorsningar längs banan. Detta eftersom analysen visade att det fanns en risk att felet kunde exponeras även vid dessa. Under fredagen tilläts trafik komma igång igen.
Ett intensivt arbete har skett med systemleverantören för att felet ska åtgärdas så snart som möjligt. Prognos är att en rättning kan ske vecka 38 och att trafiken därefter kan återgå till ordinarie hastighet.