
Strategisk dialog
Strategisk dialog är benämningen på det forum där Trafikverket har kontakt med sökande av järnvägskapacitet och andra externa intressenter angående Trafikpåverkande åtgärder (TPÅ-koordineringen).
I TPÅ-koordineringen diskuteras banarbeten (som är planerade att påbörjas två år eller senare i tiden) samt hur trafiken kommer att påverkas av dem.
Strategisk dialog är årligen uppdelad i två faser:
- Från december till juni förs fördjupad dialog om trafikpåverkande åtgärder som är planerade till år 2 (och i viss mån år 3). I december 2024 inleds därmed den fördjupade dialogen om TPÅ:er 2027. Dialogen inleds med ett stormöte i december. Samtidigt med detta (X-24) publiceras TCR:er med Mycket stor trafikpåverkan och Stor trafikpåverkan, enligt Bilaga VII, SERA-direktivet. Vid stormötet i mars/april varje år redovisar Trafikverket läget i koordineringen för år 2–3.
Punkt 16-utredningarna sker också inom Strategisk dialog. I januari (X-35) varje år, publicerar Trafikverket de TPÅ:er som är aktuella för Punkt 16-utredningar. Det är åtgärder som förväntas få mycket stor påverkan på trafiken. Utredningarna pågår sedan, under Trafikverkets ledning, men med medverkan från järnvägsföretag och eventuella övriga intressenter, under våren.
Den strategiska dialogen om TPÅ:er som är planerade till år 2–3 avslutas varje år i juni (X-18). - I september varje år förs dialog om den förväntade trafikpåverkansbilden år 4–6, med övergripande utblick för hela den nationella planens tidshorisont. Syftet är att tillsammans med (ur Trafikverkets perspektiv) externa intressenter komma fram till strategier som ska styra TPÅ-koordineringen de kommande åren.
Så anmäler dig till möten inom Strategisk dialog
Information om när nästa möte inom Strategisk dialog är planerat kommer att skickas ut via kommunikationskanalen Info till avtalskund. Där kommer även information om hur du går tillväga för att delta i forumet.