Tillgänglighet och GDPR

2018 kom nya lagar; tillgänglighet handlar om att göra digitalt material tillgängligt för så många som möjligt och GDPR om att skydda personuppgifter. Enligt lag är vi skyldiga att uppfylla dessa krav i all produktion.

Lagen om tillgänglighet

Den 1 januari 2019 trädde lagen om tillgänglighet till digital offentlig service i kraft. Den gäller för offentliga aktörer och står på tre ben:

  1. Den digitala servicen ska följa en standard för tillgänglighet.
  2. Användarna ska kunna påtala brister i tillgängligheten.
  3. De offentliga aktörerna ska redogöra för hur väl deras digitala service följer standarden för tillgänglighet i en tillgänglighetsredogörelse.

Den nya lagen innebär att allt vi skapar/utvecklar (webbsidor, digitala tjänster, dokument) ska vara tillgängligt från och med 23 september 2018 och framåt. I de fall vi inte är ägare av en tjänst/produkt så har vi ett ansvar att påtala hittade brister för leverantören och be dem åtgärda bristerna.

Vad vi menar när vi pratar om digital tillgänglighet

Tillgänglighet är ett brett begrepp, och när vi pratar digital tillgänglighet i våra kanaler menar vi att:

  • Informationen är tillgänglig för människor med funktionsnedsättningar som gör att de har svårt att tillgodogöra sig information, till exempel syn- och hörselskador eller läs- och koncentrationssvårigheter. 

  • Äldre personer och människor med annat modersmål än svenska är viktiga att ta hänsyn till när vi utvecklar våra webbtjänster.

  • Det är lätt att söka och hitta information.

  • Språket är anpassat efter målgruppen.

  • Kontaktvägarna är tydliga och lätta att hitta. Navigering kan ske via snabbtangenter.

  • Bifogade filer (PDF-filer, publikationer etc.) är tillgängliga för olika hjälpmedel, till exempel skärmläsare.

  • Tjänster och tillämpningar utvecklas enligt standards och användbara för våra besökare.

  • All information som genereras via script ska även göras tillgänglig på annat sätt för de användare som har avaktiverat script i sin webbläsare. Tjänsten kan vid behov erbjuda Talande webb.

  • Allt arbete med vår webbplats och webbaserade system ska utgå från tillgänglighetsstandarden "Web Content Accessibility Guidelines" (WCAG) 2.1, nivå AA. WCAG är en internationell standard för tillgänglighet som tillgänglighetslagen bygger på. Vi behöver uppfylla alla riktlinjer på A och AA nivå.

    Läs mer om standarder för tillgänglighet inom området informations- och kommunikationsteknik: Det här är EN 301 549 och WCAG (digg.se)

Handbok till redaktörer

Du som redaktör kan följa instruktionerna i "Handbok för redaktörer" när du skapar webbsidor på trafikverket.se och branschwebben för att säkerställa att dina sidor blir digitalt tillgängliga.

Verktyg för att testa tillgänglighet

Se sidan Verktyg för att testa digital tillgänglighet för att se lista på verktyg för att kontrollera digital tillgänglighet på till exempel dina dokument och webbsidor.

Läs mer om digital tillgänglighet

Dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation, GDPR)

Dataskyddsförordningen är lag i alla EU:s medlemsländer. När en identifierbar person avbildas på foton eller i filmer sker det med någon av de lagliga grunderna avtal, allmänt intresse eller samtycke. 

Så hanterar Trafikverket dataskyddsförordningen, GDPR