Layout

Med de förenklade elementen i vår grafiska profil skapar vi ett konsekvent uttryck oavsett vilken kanal vi kommunicerar i.

Layoutsystem

För att göra det lätt att skapa ett konsekvent uttryck som känns igen oavsett om vi pratar digitalt eller analogt använder vi oss av kvadraten för att bygga vår layout.

Exempel på hur ett A4 format skulle kunna disponeras och var logotypen kan placeras.
I exemplet ser du hur ett A4 format kan disponeras. Den röda ytan symboliserar vår huvudlogotyp. Den kan placeras på olika sätt i gridsystemet. Exempelvis centrerad, höger- eller vänsterställd.

Om situationen kräver kan även höger/vänster och nederkant vara placeringsalternativ. Logotypen behöver inte alltid vara utfallande, men när den är det så ska endast en kant vara utfallande. Placera därför inte logotypen i ett hörn. Detta gäller inte när logotypen ligger på en större röd yta inne i layouten.

Exakta mallar skapas utifrån dessa förutsättningar och utifrån de behov som finns för respektive enhet. När logotypen placeras i ett utfallande format i en trycksak adderas rött i utfallsmarginalen.

Exempel på layout

Exempel på layout i sociala kanaler
Exempel på hur vi använder enbart symbolen som profilbild på Trafikverkets konton i sociala medier.
Exempel på layout på roll-ups
Exempel på roll-up med logotypen tydligt placerad högst upp.
Exempel på layout i ppt
Exempel på PPT-sidor som bygger på utfallande bilder med korta rubriker och ett fylligt talmanus som stöd.

Målet är att all vår kommunikation ska ha ett starkt släktskap oberoende av kanal. Vi utgår från de digitala kanalerna, eftersom de är huvudsakliga kanaler för majoriteten av människorna i Sverige.

Exempel på analog layout
I de fall vi behöver kommunicera analogt, så gör vi det på ett sätt som ligger så nära det digitala som möjligt för att mottagaren ska känna igen sig

Mässa och banner

Bild med pojke som sitter på stenhäll vid vattnet.
Exempel på Lightbox för mässa och digital banner. Rubrik: Var med och gör Sverige närmare. Text: Varje dag kortar vi avstånden mellan människor och företag. Mellan stad och land. Mellan generationer och landsändar.  

Webb

Exempel typografik på trafikverket.se.
Exempel på typografi på webbplats.

Trycksaker

Exempel på layout för trycksaker.
Ett urval av broschyrframsidor, med varianter av röda plattor eller bild.

De röda färgerna är ett bra grundalternativ när lämpliga omslagsbilder är svåra att hitta. En röd rektangel kan med fördel läggas på en bild, framförallt om den tack vare hög detaljrikedom gör det svårt att placera text direkt på bilden. Logotypens placering följer gridsystemet, men kan placeras på olika platser upptill eller i den rektangulära plattan.

Exempel på trycksak, baksida
Exempel på baksida på trycksaker.

Tryckort placeras stående i högerkant. Läs mer om regler kring tryckort och publikationsnummer.
Tryckort och publikationsnummer

Fasad och entréskyltar

Exempel på fasad och entréskyltar.
Exempel på fasad- och entréskyltar.

Det ska vara lätt att hitta till Trafikverket. Så långt det är möjligt ska Trafikverkets entré- och fasadskyltar utformas utifrån vår huvudlogotyp.

Skyltar ska följa riktlinjerna i Trafikverkets grafiska profil och de krav som ställs för att få ett bygglov. Utformningen bör hamna så nära den grafiska profilen som möjligt utifrån den arkitektoniska miljön där skylten placeras.

Om flera resultatenheter finns i samma fastighet ska huvudlogotypen användas. Flera olika logotyper på samma fastighet ska inte förekomma.

Vi ska synas även under dygnets mörka timmar. Entré- och fasadskyltar produceras med en modern, kostnadseffektiv och miljöanpassad ljusteknik, till exempel LED-belysning.