Layout
Har du frågor om vår grafiska profil kan du kontakta Form och event via formuläret.
Med de förenklade elementen i vår grafiska profil skapar vi ett konsekvent uttryck oavsett vilken kanal vi kommunicerar i.
Layoutsystem
För att göra det lätt att skapa ett konsekvent uttryck som känns igen oavsett om vi pratar digitalt eller analogt använder vi oss av kvadraten för att bygga vår layout.

Om situationen kräver kan även höger/vänster och nederkant vara placeringsalternativ. Logotypen behöver inte alltid vara utfallande, men när den är det så ska endast en kant vara utfallande. Placera därför inte logotypen i ett hörn. Detta gäller inte när logotypen ligger på en större röd yta inne i layouten.
Exakta mallar skapas utifrån dessa förutsättningar och utifrån de behov som finns för respektive enhet. När logotypen placeras i ett utfallande format i en trycksak adderas rött i utfallsmarginalen.
Exempel på layout



Målet är att all vår kommunikation ska ha ett starkt släktskap oberoende av kanal. Vi utgår från de digitala kanalerna, eftersom de är huvudsakliga kanaler för majoriteten av människorna i Sverige.

Mässa och banner

Webb

Trycksaker

De röda färgerna är ett bra grundalternativ när lämpliga omslagsbilder är svåra att hitta. En röd rektangel kan med fördel läggas på en bild, framförallt om den tack vare hög detaljrikedom gör det svårt att placera text direkt på bilden. Logotypens placering följer gridsystemet, men kan placeras på olika platser upptill eller i den rektangulära plattan.

Tryckort placeras stående i högerkant. Läs mer om regler kring tryckort och publikationsnummer.
Tryckort och publikationsnummer
Fasad och entréskyltar

Det ska vara lätt att hitta till Trafikverket. Så långt det är möjligt ska Trafikverkets entré- och fasadskyltar utformas utifrån vår huvudlogotyp.
Skyltar ska följa riktlinjerna i Trafikverkets grafiska profil och de krav som ställs för att få ett bygglov. Utformningen bör hamna så nära den grafiska profilen som möjligt utifrån den arkitektoniska miljön där skylten placeras.
Om flera resultatenheter finns i samma fastighet ska huvudlogotypen användas. Flera olika logotyper på samma fastighet ska inte förekomma.
Vi ska synas även under dygnets mörka timmar. Entré- och fasadskyltar produceras med en modern, kostnadseffektiv och miljöanpassad ljusteknik, till exempel LED-belysning.