Layout

Med de förenklade elementen i vår grafiska profil skapar vi ett konsekvent uttryck oavsett vilken kanal vi kommunicerar i.

Layoutsystem

För att göra det lätt att skapa ett konsekvent uttryck som känns igen oavsett om vi pratar digitalt eller analogt använder vi oss av kvadraten för att bygga vår layout.

Exempel på hur ett A4 format skulle kunna disponeras och var logotypen kan placeras.
I exemplet ser du hur ett A4 format skulle kunna disponeras. Den röda ytan symboliserar vår huvudlogotyp. Den kan placeras på olika sätt i gridsystemet. Exempelvis centrerad eller höger/vänsterställd.


Om tillfället kräver kan även höger/vänster och nederkant vara placeringsalternativ. Logotypen behöver inte alltid vara utfallande, men när den är det så ska endast en kant vara utfallande. Placera därför inte logotypen i ett hörn. Detta gäller inte om logotypen ligger på en större röd yta.

Exakta mallar skapas utifrån denna tanke och utifrån de behov som finns för respektive enhet. När logotypen placeras i ett utfallande format i en trycksak adderas rött i skärsmånen.

Exempel på layout

Exempel på layout i sociala kanaler
Exempel på hur vi kan använda enbart symbolen. Det blir framförallt i sociala medier där namnet ”Trafikverket” står i närheten av symbolen.
Exempel på layout på roll-ups
Exempel på roll-ups med logotypen högst upp för bra synlighet.
Exempel på layout i ppt
Exempel på PPT-sidor som bygger på stora bilder (och/eller illustrationer) med korta rubriker i bilden och ett fylligt talmanus.
Exempel på layout på visitkort
Exempel på visitkort där vi kan använda baksidan till logotypen ”som en skylt”.

 

Målet är att vår kommunikation ska ha ett starkt släktskap oberoende kanal. Vi utgår från de digitala kanalerna, eftersom det har blivit huvudmediet för de flesta människorna i Sverige.

Exempel på analog layout
Men i de fall vi behöver kommunicera analogt, så gör vi det så likt som möjligt med de digitala kanalerna. Allt för att mottagaren ska känna igen sig.

Mässa och banner

Bild med pojke som sitter på stenhäll vid vattnet.
Exempel på Lightbox för mässa och digital banner. Rubrik: Var med och gör Sverige närmare. Text: Varje dag kortar vi avstånden mellan människor och företag. Mellan stad och land. Mellan generationer och landsändar.  

Webb

Exempel typografik på fiktiv webbplats
Exempel på typografik på fiktiv webbplats.

Trycksaker

Exempel på layout för trycksaker.
Här visar vi på variationen på möjliga broschyrframsidor, utifrån om man väljer att använda bild eller enfärgad omslag.

Våra röda stödfärger är ett bra alternativ då lämpliga bilder är svåra att hitta. En röd yta kan med fördel användas på bilder, framförallt om den tack vare hög detaljrikedom gör det svårt att placera text direkt på. Logotypens placering följer gridsystemet, men kan placeras på olika platser upptill eller i den kvadratiska plattan.

Exempel på trycksak, baksida
Exempel på baksida på trycksaker.

Tryckort placeras stående i högerkant. Läs mer om regler kring tryckort och publikationsnummer.
Tryckort och publikationsnummer

Fasad och entréskyltar

Exempel på fasad och entréskyltar.
Exempel på fasad och entréskyltar.

Skyltar följer riktlinjerna i Trafikverkets grafiska profil och de krav som ställs för att få ett bygglov. Utformningen bör hamna så nära den grafiska profilen som möjligt utifrån den arkitektoniska miljön där skylten placeras – det ska vara lätt att hitta till Trafikverket. Så långt det är möjligt ska Trafikverkets entré- och fasadskyltar utformas utifrån vår huvudlogotyp.

Om flera resultatenheter finns i samma fastighet används huvudlogotypen. Flera logotyper på samma fastighet förekommer inte.

Entré- och fasadskyltar produceras med en modern, kostnadseffektiv och miljöanpassa ljusteknik, till exempel LED-belysning. Vi ska synas även under dygnets mörka timmar.