Denna nyhet är äldre än 6 månader

Frågor och svar om Fyrspårets nya planering

Fyrspåret planeras om. Orsaken är brister i Åkarpstunneln som måste åtgärdas innan nya spår kan kopplas in. Även om Fyrspårsbygget inte försenas, alla spår och stationer kommer vara klara hösten 2023, blir det tillfälliga spår och stationer ett extra år.

Förutom att tillfälliga spår och stationer blir kvar ett år till, vad innebär det för Åkarp och Hjärup?

De tillfälliga passagerna vid stationerna blir kvar ett år till, och Lommavägen, Stationsbron och nya Vragerupsvägen i Hjärup, Alnarpsvägen och Gränsvägen i Åkarp, kan inte öppnas förrän efter oktober 2023.

Att bygget planeras om innebär ju ett år till med besvär för många i Åkarp och Hjärup. Vad gör ni åt det?

Vi är medvetna om att det innebär ytterligare ett år till med tillfälliga vägar och omvägar i Åkarp och Hjärup. Det är tråkigt men det går dessvärre inte att lösa på något annat sätt.

För att underlätta för boende och i Åkarp och Hjärup kommer vi att förbättra de tillfälliga vägarna vid stationerna, främst för gående och cyklister. Vi kommer till exempel att asfaltera en del grusvägar och göra bättre passager genom arbetsområdena vid stationerna. Planeringen av dessa åtgärder är redan igång och kommer att genomföras så snart som möjligt.

När blir de olika förbättringarna vid stationerna i Åkarp och Hjärup klara?

En del mindre åtgärder har redan genomförts. Undersökning och planering av andra möjliga förbättringar pågår. De kommer genomföras så snart som möjligt, asfaltering kan till exempel genomföras först när det är varmare.

Varför går det inte att öppna broarna som är färdigbyggda?

De nya broarna kan inte öppnas så länge det går trafik på de tillfälliga spåren. Det är först när de är borta som broanslutningar på den östra sidan av spåren kan byggas. Det kan göras någon gång från hösten 2023.

Går det inte att bygga tillfälliga broar för gående och cyklar över de tillfälliga spåren?

En sådan lösning skulle kräva långa broar med höga trapphus på var sida om spåren och ta lång tid att bygga. Det är ont om plats vid spåren och en sådan lösning hade dessutom inte blivit tillgänglig för alla.

Varför inte lägga in en växel mellan Åkarp och Hjärup och ansluta de tillfälliga spåren där, så att Hjärups station ändå kan öppnas som planerat?

Det skulle krävas ett stort paket med flera växlar för att koppla de tillfälliga spåren till de fyra nya spåren norr om Åkarp. Spåren ligger dessutom på olika höjd på den sträckan, vilket gör det ännu mer komplicerat. Planering, projektering och bygge skulle ta lång tid och hade inte kunnat bli klart innan det planerade tågstoppet i september 2022.

Hur påverkas bygget av Klostergårdens station och spåren mellan Hjärup och Lund?

Bygget i Klostergården påverkas inte, där går arbetet enligt planeringen. Alla fyra spåren genom Klostergården kommer att öppnas för trafik på hösten 2023, och från tidtabellskiftet i december kommer Pågatåg att stanna vid Klostergården.

Hur påverkas bygget av Burlövs station?

För Burlövs station blir det inte så stor skillnad. I augusti 2020 öppnades den västra delen av den nya stationen vilket förbättrade tillgängligheten på och vid stationen. Öppnandet av den andra plattformen vid Burlövs nya station skjuts nu fram ett år och hela stationen öppnas samtidigt som de två återstående spåren genom Arlöv tas i drift i oktober 2023.

Vilka kvalitetsbrister i tunneln gör att bygget måste planeras om?

De brister som påverkar Åkarpstunnelns kvalitet är främst tjockleken på betongskiktet utanför konstruktionens armering, det så kallade täckskiktet.

Trafikverket ställer hårda kvalitetskrav på de konstruktioner som byggs. Broar och tunnlar i betong ska hålla i 120 år. Det är ett krav som är viktigt för underhåll och drift av järnvägen i framtiden. När vi nu väljer att behålla de tillfälliga spåren ytterligare ett år skapas tid för vår entreprenör att rätta till kvalitetsbristerna.

Vad finns det för risker om betongkonstruktionen inte uppfyller Trafikverkets krav?

Den främsta risken med att tunneln inte uppfyller Trafikverkets kvalitetskrav är att tunneln och dess betong inte håller i 120 år, att underhållet i framtiden blir mer omfattande, med flera kostsamma reparationer och långa oplanerade trafikstopp.

Finns det risk att tunneln rasar?

Nej, konstruktionens bärkraft är tillräcklig. De prover och analyser som gjorts handlar om betongkvalitet och konstruktionens beräknade livslängd på 120 år.

Varför har inte Trafikverket kontrollerat betongkonstruktionen tidigare?

Det är först efter att tunneln grävdes ur, och stödmurar och tunneltak frilades, som det var möjligt att upptäcka eventuella brister.

Tunneln har byggts med slitsmurar, varför valdes den metoden?

Metod innebär att armerade betongväggar gjuts direkt i marken. Det är lämpligt där det är trångt eftersom det inte krävs ett öppet schakt och tillfälliga stödkonstruktioner. Det krävs också färre transporter och mindre betong.

Att bygga med slitsmurar är inte en ny metod, det har gjorts förut men då främst för tillfälliga konstruktioner och stödväggar. Skillnaden är att vi i detta fall har byggt en permanent konstruktion med hjälp av slitsmurar.

Trafikverket är en av de största aktörerna i Sverige när det handlar om att bygga ny infrastruktur. Det innebär också ett ansvar att tillsammans med branschen vara med och driva utvecklingen. Det är i stora infrastrukturprojekt som det är möjligt använda alternativa byggmetoder.

Vad kommer åtgärderna i tunneln och den nya planeringen att kosta?

Trafikverket anser att det blivit fel i utförandet. Vi har gett entreprenören i uppgift att föreslå åtgärder för att tunneln ska leva upp till våra krav på 120 års livslängd. Kostnaderna för åtgärderna anser vi är entreprenörens. Men det blir ju också kostnader för Trafikverket på grund av den nya planeringen, idag kan vi inte svara på vilka kostnader det innebär för oss.

Varför måste inkopplingen flyttas fram ett helt år?

Att stoppa tågtrafiken på Södra stambanan under cirka tio dagar måste planeras långt i förväg så att alla tågoperatörer, som kör persontrafik och gods, ska kunna planera sin verksamhet långsiktigt. Därför går det inte att skjuta fram inkopplingen några månader med kort varsel. De stora tågstopp som redan är inplanerade måste därför utnyttjas. Nästa tillfälle då ett längre tågstopp är inplanerat är oktober 2023.

Blir det då inget tågstopp i september 2022?

Jo, det blir ett tågstopp på cirka tio dagar i september 2022 för ett skifte av spår mellan Flackarp och Lund. Där har två nya spår byggts väster om de gamla spåren. De nya spåren ska kopplas in i september 2022 så att de två gamla spåren mellan Flackarp och Lund kan rivas upp och byggas om.

Vad innebär den nya planen för resenärer och pendlare?

Skånetrafiken kommer fortsätta köra sin tågtrafik som den körs idag, alltså fortsatt halvtimmestrafik på stationerna mellan Malmö och Lund. Starten för en utökad pendlingstrafik med fler stopp på orterna skjuts fram drygt ett år.

För de tåg som kör förbi orterna sträckan är det fortsatt 2-3 minuter längre restid mellan Malmö och Lund jämfört med innan bygget.

Problemen i tunneln har ni arbetat med länge, varför berättar ni det första nu?

Att arbeta i ett stort projekt innebär ständiga utmaningar och problem som riskerar att påverka projektet på olika sätt. Vi hanterar både stora och små risker dagligen och arbetar med problemlösning hela tiden. Ända sedan problemen i tunneln uppdagades har vi haft som mål att hitta en lösning som inte påverkar projektets sluttid.

När vi nu väljer att behålla de tillfälliga spåren och köra trafik på dem ytterligare ett år, så håller vi fortfarandet sluttiden, hela projektet blir klart i tid, men vi skapar tid för vår entreprenör att rätta till kvalitetsbristerna.