Fyrspårsbygget planeras om men projektet försenas inte
Arbetet med järnvägstunneln i Åkarp tar längre tid än beräknat och bygget av Fyrspåret måste därför planeras om. Det innebär trafik på tillfälliga spår ett år till. Men Fyrspåret försenas inte, alla spår och stationer kommer vara klara i oktober 2023.
– Det blir trafik på tillfälliga spår ett extra år och de nya stationerna öppnas hösten 2023, då alla spår tas i drift. Fram till oktober 2023 kommer därför tågtrafiken att köras på samma tidtabeller och stopp som idag mellan Malmö och Lund, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret.
Åkarpstunneln klarar inte kvalitetskrav
Orsaken till att Fyrspårsbygget planeras om är kvalitetsbrister i Åkarpstunneln som upptäcktes när Trafikverkets entreprenör grävde ur tunneln i höstas. Trafikverkets utredning visar att betongkonstruktionen i tunneln inte lever upp till Trafikverkets krav.
– Trafikverket ställer hårda kvalitetskrav på de konstruktioner som byggs. Broar och tunnlar i betong ska hålla i 120 år. Den främsta risken med att tunneln inte uppfyller kvalitetskraven är att underhållet i framtiden blir mer omfattande, med flera kostsamma reparationer och långa oplanerade trafikstopp., säger Jens-Peter Eisenschmidt.
Tunnel med slitsmurar
Järnvägstunneln i Åkarp har byggts med slitsmurar. En metod som innebär att tunnelns väggar gjuts direkt i marken i smala slitsar, en relativt beprövad metod. Trafikverket är en av de största aktörerna i Sverige när det handlar om att bygga ny infrastruktur, vilket också innebär ett ansvar att vara med och driva utvecklingen och att tillsammans med branschen pröva nya metoder.
– Att bygga med slitsmurar har gjorts förut men då främst för tillfälliga konstruktioner och stödväggar. Skillnaden är att vi i detta fall har byggt en permanent konstruktion med hjälp av slitsmurar. Det är i stora infrastrukturprojekt som vi och branschen kan pröva nya metoder, det är så vi utvecklas och lär oss att bygga bättre och smartare, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
Trots ny planering – alla spår och stationer klara i oktober 2023
Den nya planeringen av spårbygget kommer inte att påverka sluttiden för projektet. I oktober 2023 är alla fyra spåren från Arlöv upp till Klostergården, och stationerna, klara.
– De fyra nya spåren tas alltså i drift samtidigt på hela sträckan. Då öppnas också de nya stationerna i Åkarp och Hjärup, hela Burlövs station och den nya stationen vid Klostergården i Lund, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
Åkarp och Hjärup påverkas främst, tillfälliga vägar ska förbättras
Den nya byggplanen för Fyrspåret kommer främst att påverka orterna Åkarp och Hjärup där de tillfälliga stationerna blir kvar ett år till. Det innebär också att Lommavägen och nya Vragerupvägen i Hjärup, Alnarpsvägen och Gränsvägen i Åkarp inte kan öppnas förrän efter oktober 2023.
– De boende i Åkarp och Hjärup har tyvärr påverkats mycket, med tillfälliga gång- och cykelvägar genom samhällena och långa omvägar till stationerna. När det nu blir ytterligare ett år med tillfälliga stationer kommer vi att se över alla vägar och miljöer för att göra det lättare för alla i Hjärup och Åkarp. Vi kommer till exempel att asfaltera en del gång- och cykelvägar och förbättra passager vid järnvägen, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
Påverkar inte bygget av Klostergårdens station
Bygget av Klostergårdens station påverkas inte av den nya planen för spårbygget. Stationen i Klostergården byggs klar under 2023, och vid tidtabellskiftet i december 2023 kommer tågen att börja stanna i Klostergården.
Burlövs station påverkas i liten grad. Öppnandet av den andra plattformen vid Burlövs nya station skjuts fram ett år och hela stationen öppnas samtidigt som de två återstående spåren genom Arlöv tas i drift i oktober 2023. Tillgängligheten vid påverkas inte av den nya byggplanen.
Fortsatt trafik på tillfälliga spår
Skånetrafiken kommer fortsätta köra sin tågtrafik som den körs idag, alltså fortsatt halvtimmestrafik på stationerna mellan Malmö och Lund. Starten för en utökad pendlingstrafik med fler stopp på orterna skjuts fram drygt ett år.
Fyrspårsbygget och kommande stora tågstopp
- September 2022 – Totalavstängt Malmö-Lund 10 dygn.
Tågtrafiken mellan Klostergården och Hjärup flyttas till nybyggda spår. - Oktober 2023 – Totalavstängt Malmö-Lund 10 dygn.
Fyra spår mellan Hjärup och Åkarp tas i drift samt de upprustade östra spåren mellan Klostergården och Hjärup. Fyra spår kan trafikeras på hela sträckan Malmö-Lund.