Cirkelgupp (Watts gupp) är lämpliga att använda på enskilda belagda vägar där man behöver säkra att trafiken följer hastighetsbegränsningen, se exempelbild nedan. Om bussar och andra tunga fordon använder vägen är det lämpligt med ett modifierat cirkelgupp. Det innebär att vinkeln gentemot guppet jämnas ut något i angränsningen till den plana vägbanan, se illustration nedan.
Vid utformning av gupp bör materialen i guppet ha samma tjocklek. En blandning av till exempel gatsten och tunnare plattor ger problem med sättningar. Marksten, gatsten och plattor ska läggas i förband* för att fixera stenarna så att de inte glider isär. Det krävs stor precision i utförandet för att guppen ska fungera som de ska. Guppen bör inspekteras regelbundet och eventuella sättningar och förskjutningar justeras. De ska även utformas med hänsyn till drift- och underhållsfrågor.
På gator med omfattande busstrafik ska kordalängden på cirkelgupp vara 6,5 meter för att begränsa bussens vippande rörelser till en acceptabel nivå.
Utformning av cirkelgupp med höjd 10 cm vid olika hastighetsanpassningar.
|
Bedömd hastighetsanpassning |
Längd | Radie | Personbil | Lastbil | Normalbuss | Boggiebuss | Ledbuss |
3 m |
11 m |
25 |
5 |
15 |
15 |
15 |
3,7 m |
17 m |
30 |
15 |
15 |
20 |
15 |
4,2 m |
22 m |
35 |
20 |
20 |
20 |
15 |
6,5 m |
53 m |
45 |
25 |
30 |
30 |
20 |

Exempel på cirkelgupp (även kallat Watts gupp)

* Ett förband innebär att stenarna i en rad läggs förskjutna i förhållande till stenarna i föregående rad så att skarvarna inte hamnar i rak linje.