Närbild av cyklist i farten, oskärpa
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nudging fick cyklister att sänka hastigheten

EU-projektet MeBeSafe har undersökt hur man med små medel kan få trafikanter att göra rätt från början, utan förbud eller krav. Resultaten från Göteborg visar att streck tvärs över cykelbanan gav en märkbar hastighetssänkning vid två farliga korsningar.

Trafikverket har medverkat i det svenska delprojektet, som fokuserade på cykling. Efter åtgärderna ökade antalet cyklister som sänkte hastigheten vid två olyckdrabbade korsningar i Göteborg – 20 procent fler sänkte farten på Nobelplatsen och 30 procent fler på Götaälvbron.

– Vi fick kanske inte så stora hastighetsdämpande effekter som beräknat, men ändå en klar effekt. Vi kunde mäta en tydlig hastighetssänkning med i genomsnitt två till tre procent, säger Helena Sjöberg, utredare på Trafikverket.

Vad är en nudge?

En nudge (ungefär: en vänlig knuff i rätt riktning) ska vara enkel att implementera och lätt att undvika. Ett fartgupp är till exempel inte en nudge, eftersom det är svårt att undvika. Nudging kan istället vara olika optiska (visuella) åtgärder, eller haptiska (som känns, exempelvis räfflingar).

bild ur cyklists perspektiv på cykelbana med streck tvärs över
Bild av nudge i form av linjer (skärmklipp ur film från experimentstudie i Göteborg). Se hela redovisningen under Länkar. 

Efter experiment med olika metoder valde det svenska delprojektet en visuell markering tvärs över cykelbanan, i form av streck som blir tätare och tätare för en känsla av ökad fart. Syftet var att se om det påverkade cyklister att sänka hastigheten.

En basmätning gjordes på bägge platserna. Därefter mättes fyra dagar efter att nudgen placerats ut, samt en och en halv månad efter. Data filtrerades efter de cyklister som passerade nudgen, och att minst 25 meter av deras färd skulle vara med. Man tog också hänsyn till vindhastighet och cyklisttyp. 

– Åtgärden verkade påverka fritidscyklister mer än pendlingscyklister. En teori är att vanecyklisterna är mer vana vid sträckan och känner till den bättre, säger Helena Sjöberg.

Man frågade också om cyklisterna hade sett åtgärden eller inte. Den visade sig fungera oavsett deras svar – ett gott betyg, eftersom nudging ska fungera just så.

– I princip alla cyklister som vi intervjuade hade sett nudgen och uppfattade den som en uppmaning att sänka hastigheten eller se upp. Men en del sa även att de inte tidigare hade reflekterat över att korsningen kunde vara farlig, förrän de upplevde nudgen. Så eventuellt kunde den ge någon ny insikt, konstaterar Ruggero Ceci, beteendeforskare och sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

Kompletterande del gav extra input

Vid de platser där nudgen var placerad stannade man även cyklister som passerat nudgen. En del av cyklisterna fick även frågan om att delta i en extra del i studien. Delstudien bestod av att 17 personer instrumenterade sin cykel med GPS och filmade sin väg till jobbet. De fick sedan se på filmen tillsammans med forskaren och kommentera sin körning på filmen, hur de tänkte om risker och vad som motiverade deras beteende i situationer som uppstod. Deras berättelse analyserades ihop med cykelns instrument (hastighet etc).

En viktig del blir nu att sprida kunskapen till kommuner, som har en stor del av cykelvägnätet.

– Vi har bland annat bjudit in Stockholms stad när vi haft tillfällen för både trafikverkare och utomstående. Chalmers fordons- och trafiksäkerhetscentrum SAFER, som var vår ingång i projektet, har också arrangerat ett öppet seminarium där resultaten från studien som helhet presenterades för internationell publik, berättar Helena Sjöberg.

Internt på Trafikverket har trafiksäkerhetsfolket fått en dragning. Man bjöd också in de som jobbar med VGU (Vägars och gators utformning), om att föra in dessa nya förslag i dokumentet. Frågan är fortfarande aktuell, men nudging behöver först testas i fler kommuner och på fler typer av platser.

– Det är inte redo att implementeras än. Dessutom är det såklart bättre att bygga bra platser från början, snarare än att använda sig av nudge ”i sista ledet”. Inledningsvis kommer nudging förmodligen användas som tillfälliga lösningar där man behöver få ner hastigheterna, till exempel vid byggarbetsplatser. VGU reglerar nybyggnad, men har en särskild del om tillfällig omledning. Där skulle nudging kunna passa, tror Ruggero Ceci.