Handdator, i bakgrunden skymtar ett järnvägsspår.

Underhållsbesiktning av järnvägsspår, status noteras i handdator. Foto: Göran Fält

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Kontroll på järnvägsanläggningen med hjälp av modern teknik

Nya lösningar för automation och digitalisering kan åstadkomma en ännu mer effektiv förvaltning av våra tillgångar. Just detta ska en förstudie om automatiserad mätning av järnvägsanläggningen utreda, inför en möjlig innovationsupphandling.

Trafikverket arbetar kontinuerligt för att minska antalet trafikstörande fel och frigöra kapacitet för järnvägstrafiken. Ett resurskrävande område är besiktningar, där det redan idag finns tekniska lösningar som kan ge stor effekt.

– Vi vill lyfta den tekniska mognadsgraden för Trafikverkets mät- och övervakningsverksamhet genom att ta ett samlat grepp och ersätta befintliga manuella mätningar med automatiserade och komplettera befintliga maskinella mätningar på linjen mellan driftplatser, berättar Peter Söderholm, projektledare.

Det skulle minska behovet av tid i spår, öka produktiviteten och effektiviteten genom att besiktningspersonalen istället kan fokusera på driftplatser och identifiera potentiellt trafikstörande fel innan de påverkar trafiken. Samtidigt gör det oss mindre sårbara eftersom branschen har brist på besiktningskompetenser.     

Analys ur ett behovs- och stråkperspektiv

Peter SöderholmFoto: Lotte Eriksson

I dag finns digitala lösningar som kan nyttjas för att öka graden av automatiserad mätning. Insamlade data skulle i många fall även kunna användas för ett flertal andra aktiviteter som till exempel projektering, planering av underhålls- eller investeringsåtgärder, samråd, förvaltning av anläggningsdata och leveransuppföljning.

Lösningar adresseras dock ofta enskilt och ur ett tekniskt perspektiv istället för ur ett behovs- och stråkperspektiv, vilket försvårar implementeringen.

– Därför omfattar förstudien även översyn av regelverk och arbetssätt och hur vi kan verka för en ökad transparens och samverkan i branschen kring dessa så avgörande frågor för kvaliteten på järnvägstrafiken, säger Peter Söderholm, projektledare. 

Stärker järnvägsbranschen

Förstudien är ett resultat och en fortsättning på det arbete och de rapporter som levererades av projektet Verklighetslabb Digital Järnväg (VDJ). Om förstudien visar att det är värdefullt att gå vidare kan det i nästa steg bli aktuellt med en innovationsupphandling av automatiserad mätning av järnvägslinjen mellan driftplatser.

En innovationsupphandling kan bidra till att öka mognadsgraden både inom Trafikverket och branschen och stärka ökad samordning mellan verksamhetsbehov och tekniska lösningar.

– Det ger utvecklingsmöjligheter för alla inblandade aktörer på olika delar av marknaden och stimulerar till att tänka brett och nytt. Förhoppningsvis bidrar det också till att locka nya aktörer till branschen och att göra järnvägsbranschen mer attraktiv vid nyrekrytering, menar Peter Söderholm.

Förstudien beräknas avslutas i mars 2021.