Trafikverkets inköpsvolym
Våra inköp av entreprenader, tjänster och varor uppgår till cirka 55 miljarder kronor per år. Inköpen sträcker sig från stora entreprenadupphandlingar i miljardklassen till it-lösningar och upphandlingar av städ- och kontorstjänster för interna behov.
Trafikverkets totala inköpsvolym 2021 uppgick till 55 553 miljoner kronor – se sammanställningen nedan:
Väg | Järnväg | Trafikslags-övergripande | Summa inköpsvolym | |
---|---|---|---|---|
Entreprenader - investering | 10173 | 11553 | 3 | 21729 |
Entreprenader - underhåll | 10777 | 7304 | 32 | 18113 |
Tekniska tjänster och konsulter - investering | 2195 | 4609 | 57 | 6861 |
Tekniska tjänster och konsulter -underhåll | 1022 | 762 | 2 | 1786 |
Material, övriga tjänster - investering och underhåll | 1254 | 2332 | 10 | 3596 |
Övriga varor och tjänster | 35 | 1000 | 2433 | 3468 |
Summa inköpsvolym | 25456 | 27560 | 2537 | 55553 |
Så fördelades inköpsvolymen
- Entreprenader i investerings- och underhållsverksamheten uppgick till 39 842 miljoner kronor. Det utgör cirka 72 procent av den totala inköpsvolymen.
- Inköpsvolymen för tekniska tjänster och konsulter var 8 647 miljoner kronor. Det utgör cirka 16 procent av den totala inköpsvolymen.
- Material (tillhandahållet) och övriga tjänster uppgick till 3 596 miljoner kronor. Det motsvarar 6 procent av total volym.
- Sammanlagt utgör investeringar och underhållsåtgärder cirka 94 procent av den totala inköpsvolymen.
- Inköpsvolymen för Trafikverkets 10 största leverantörer uppgick till 25 185 miljoner kronor. Det motsvarar 45 procent av den totala inköpsvolymen.
- Inköpsvolymen för Trafikverkets 100 största leverantörer motsvarar cirka 85 procent av den totala inköpsvolymen.
- Antalet leverantörer i Trafikverket var 7 900 stycken.
Målet är mesta nytta för pengarna
Vi arbetar hela tiden för att skapa mer nytta för de 55 miljarder kronorna som går till inköp. För att vi ska lyckas med det är det viktigt att leverantörsmarknaderna fungerar väl. Vi har fått ett uppdrag från regeringen i vår roll som beställare om att särskilt verka för fungerande leverantörsmarknader i form av ökad produktivitet, innovation, konkurrens och effektivitet på marknaderna för investeringar, drift och underhåll. Marknadsanalysen är en viktig del för att lyckas med det. Det övergripande syftet med marknadsanalysen är att undersöka konkurrensen på de marknader som vi verkar i, och beskriva vad vi gör för att utveckla olika delmarknader.