Om tekniska tjänster och API:er för MPK
Användarstöd IT 010-125 10 10
Kontakta Användarstöd IT genom att ringa 010-125 10 10 för felanmälan av it-system, tekniska frågor om it-system, handhavande av it-system, lösenordsbyte eller för frågor om handläggningen av ansökan i en tågplan.
Uppge vilket företag du ringer från, vilket användarnamn som används för inloggning på Min sida eller Op-kontot, ange om det gäller långtidsplanering, kompletterande ansökan, revision eller korttidsplanering samt beskriv felet eller frågan.
Användarstöd IT kan kontaktas dygnet runt. Om det är telefonkö helgfria vardagar klockan 07.00-17.00 får du ett erbjudande om att bli uppringd. I anslutning till samtalet får du ett mejl med ett ärendenummer som du kan använda för fortsatt kontakt och även för att mejla in filer. Svara på mailet utan att ändra i ämnesraden. När handläggningen kan påbörjas beror på ärendet.
Du som har ett 90-konto kan även kontakta Användarstöd IT genom att använda formuläret som nås när du är inloggade på Min sida. Ärenden som kommer in den vägen får ett ärendenummer på helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
Är ditt ärende brådskande eller rör ett verksamhetskritiskt system vill vi att du ringer oss.
Här finns information till järnvägsföretag om ingångar för tekniska tjänster, dokumentation och data.
Kunder som vill använda tekniska gränssnitt kan med hjälp av nedanstående tjänster få information om förutsättningar inför ansökan.
Läs mer på sidan Tekniska tjänster vid ansökan om kapacitet på järnväg
Kunder som önskar utnyttja Trafikverkets APIer (såsom MPK Produktionsplan och MPK Leveransplan) hänvisas till Datautbytesportalen (annan webbplats)
Projekt MPK/MPK Start har sedan länge ett externt arbetsrum: MPK – samverkan med branschen MPK. Ta kontakt med Support Järnväg för att få tillgång till arbetsrummet, se kontaktuppgifter längre upp på sidan. I arbetsrummet finns bland annat relevanta arkitekturdokument i följande mapp 1.14 - Alla dokument. Börja med att gå igenom MPK external interfaces architecure document list.
Länk till arbetsrum: MPK (externt arbetsrum)
Testdata avseende T23 med start den 17 januari 2023
Den integrationstestmiljö (T3INttest) som har använts under de senaste månaderna kommer även fortsättningsvis att användas. I syfte att tillhandahålla bättre testdata, har Trafikverket tagit en kopia produktionsmiljön per den 12 januari 2023. Detta utgjorde således en produktionskopia per den 12 januari 2023 men uppdateras sedan endast med de förändringar som ansöks och planeras i testmiljön. Syftet är att externa aktörer ska få möjlighet att validera utdata och kombinera olika datamängder (avseende samma testtåg).
För att ansöka om nya testtåg eller till exempel inställelse används MPK Korttid i test:
[INTTEST] MPK Korttid
Efter inloggning på Min sida väljer du:
- Ansökningar hanteras av Trafikverket i den turordning som de inkommer.
- När planeringen är klar så kan tidtabellsdata som vanligt hämtas via Datacache-Test.