Förändras TA-hanteringen, tåg till och från Danmark, i och med införandet av MPK?
När man skapar en ansökan i kapacitetsportalen där TA-hantering krävs, skrivs ordet *TA* följt av TA-numret enligt ansökan från Banedanmark i fältet Benämning.
Kommer Leading Applicant från PCS (Path coordinate system) att hanteras hos Trafikverket i TPS och spridas via DUP i T24?
PCS är ansökningssystemet för internationella tåg. Det är i dagsläget inte planerat att sprida ”Leading Applicant” information via DUP (Datautbytesplattformen). ”Leading Applicant” är en administrativ roll vid ansökan om internationella tåg. Det är den person hos de sökande som tar ansvaret att koordinera den gemensamma ansökan. ”Leading Applicant”-rollen ansvarar även för att skicka ansökan till alla berörda infrastrukturhållare när ansökan är koordinerad mellan sökande.
DUP sprider Dagliga Färdplaner, en daglig färdplan är inte detsamma som ett tåg, utan det motsvarar produktionsplanen för kapaciteten som bokats av en Tåglägesinnehavare. Om det är flera parter som bokat kapacitet för ett tåg innehåller produktionsplanen flera Dagliga färdplaner, en för respektive Tåglägesinnehavares delsträcka.
DUP levererar inte färdplaner med någon överlappning mellan sträckor för ett och samma TågID med unikt ”StartDate”.
Exempel:
För att illustrera detta kan vi ta ett fiktivt tåg där ”Leading Applicant”-rollen finns på Öresundståg. Öresundståg har gett tåget ett tåg-ID med CORE ”TAGETT” som används för hela tågets färd. Tåget trafikerar sträckan Köpenhamn – Stockholm och avslutas i Hagalund.
Det är två sökande inblandade i detta tåg:
- Öresundståg är sökande för sträckan Köpenhamn – Malmö
- SJ är sökande för sträckan Malmö – Hagalund.
Tåget har kapacitet avtalad i tre tåglägen:
- Tågläge 1: I Danmark med Tåglägesinnehavare Öresundståg
- Tågläge 2: I Sverige med Tåglägesinnehavare Öresundståg
- Tågläge 3: I Sverige med Tåglägesinnehavare SJ
Tittar vi på en individuell dag i detta exempel kommer DUP att sprida två dagliga färdplaner. Trafikverket sprider endast färdplaner för Sverige och därför levereras inte färdplan för sträckan ”Tågläge 1” från Trafikverket, däremot levereras en färdplan för Tågläge 2 och Tågläge 3 från Trafikverket. Båda färdplanerna pekar på samma TågID men har olika Tåglägesinnehavare.
När kommer förändringen kopplat till Tåg-ID som sker i och med att Train Object Model införs?
Tidigare aviserade förändringar kopplat till Tåg-ID som kommer i och med att Train Object Model införs i nästa version av PCS, preliminärt till T26.
Kommer kravet om variantnummer för associationer vara kvar i T24?
I T24 har vi tagit bort kravet variantnummer för associationer och uppställningar i MPK långtid för att förenkla för sökande. Om en ansökan skapas i MPK långtid anger man inte variantnummer. Skapar man upp en ansökan via import av XML sparar vi variant 00 oavsett vilken variant som anges för en association eller uppställning i XML:en. Därmed hanteras det som att man pekar på själva tåget, inte på någon av tågets olika varianter.
Var hittar jag information om hur jag ansöker i PCS?
I det externa arbetsrummet för MPK finns instruktioner för att skapa ansökan:
Övrigt - Alla dokument (trafikverket.se)
Hur ansöker vi om internationell kapacitet i T24?
I T24 ansöker ni om internationell kapacitet på följande sätt:
Långtidsplanering:
- Ansökningar accepteras endast via Path coordination system (PCS)
Adhoc och Kompletterande ansökan/Late path request (LPR):
- Ansökningar accepteras via PCS
- eller via MPK Korttid för den nationella delen av färden
Det är således samma tillvägagångssätt som under T23.