Gjutningen av Norra Ånäsbron – en milstolpe
Ett av Olskroken planskildhets mål för 2020 passerades i helgen. Efter drygt ett års arbete, som startade med att bygga en form, genomfördes en lyckad gjutning av Norra Ånäsbron i helgen. Arbetet gick som smort.
Arbetet är en del av ombyggnaden och effektiviseringen av knutpunkten Olskroken. I en väldigt komplex tågmiljö byggs fler tågplan in, så att tågen kan passera i olika plan. Det kommer att gynna tågtrafiken både nationellt, regionalt och lokalt.
På Norra Ånäsbron anläggs ett spår för Västra stambanan och ett för godstrafik. Ett fint lagarbete ligger bakom framgången. Arbetet startade för drygt ett år sedan med bygget av en formställning. Det fortgick sen under höst och vinter med form och armering fram till nu, när det var dags för gjutning. Helt färdig blir bron under 2021.
Spåret stängdes kl 22.00 fredag 17:e april fram till kl 15.00 lördag 18:e april. Gjutningen kom igång ungefär en halvtimma efter stängningen. Vid gjutningen gick det åt ca 750 kubik ECO-betong. Det är en betong med mindre klimatpåverkan än vanlig betong, eftersom en del av cementen ersatts med slagg, som är en restprodukt från ståltillverkning. På så sätt minskas CO2-utsläppen radikalt.
För att ge en bild av hur mycket betong 750 kubik är kan man säga att det motsvarar drygt 108 lastbilstransporter. Två betongpumpar behövdes för att få fram betongen.
Arbetet gick väldigt bra och helt enligt plan. Nu ska betongen härda för att komma upp i rätt hållfasthet och sedan river vi formen med start i början av juni.
FAKTA:
Bro: Norra Ånäsbron
Arbetstid: 17/4 kl 22.00 – 18/4 kl. 15.00
Typ av betong: ECO-betong
Mängd betong: 750 m3
Personalstyrka: 40 hantverkare
ca 10 lastbilschaufförer
Norra Ånäsbron ska trafikeras av Västra stambanan samt godstrafik.