Ny delprojektledare ser till att bygget löper på i Trafikplats Akalla
Vi är klara med sprängningarna i bergtunnlarna i Akallatunneln. Det innebär att vi nu kan gjuta färdigt betongtunneln i Trafikplats Akalla. På plats finns vår nya delprojektledare Beatriz som ansvarar för att arbetena i trafikplatsen fortsätter framåt.
– Arbetet med E4 Förbifart Stockholm går framåt och under vecka 12 sprängde vi klart den andra öppningen i tunnlarna mellan Akalla och Hjulsta. Båda tunnelöppningarna är nu utsprängda och nu påbörjar vi arbetet med att gjuta ihop bergtunnlarna med betongtunneln, säger Beatriz Martinez Megia
Att gjuta en betongtunnel mot en bergvägg är ett precisionsarbete eftersom det ställer höga krav på att det blir tätt i skarvarna. I detta arbete använder vi bland annat en särskild betong vid gjutningen, självkompakterande betong. Just nu arbetar vi med att bygga en formställning för inslagsvalvet.
– I den andra delen av Trafikplats Akalla har vi byggt klart en jordförankrad stödkonstruktion, en så kallad Gabionmur. Den sträcker sig ner till berggrunden som ligger mellan 4-7 meter under mark. Det har vi gjort för att undvika långa slänter längs med vägen som angränsar mot skogen. Under projekteringen var tanken att använda en grå nyans av berget. Men tillsammans med entreprenören har vi istället valt att återanvända den röda stenen som vi sprängt ut på platsen, berättar Beatriz.
Beatriz Martinez Megia är ny delprojektledare för Trafikplats Akalla men det är inte hennes första tjänst i E4 Förbifart Stockholm. Innan hon fick denna tjänst har hon arbetet i programmet i 5,5 år.
Är du intresserad av att läsa mer om Beatriz jobbresa, klicka här.
Beatriz på bild, här tillsammans med Per-Åke.