Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vi i Förbifarten - Hasans praktik ledde till fast anställning

Vill du jobba i en framtidsbransch? Med ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt? Möt Hasan, en av medarbetarna i E4 Förbifart Stockholm som berättar vad han jobbar med och varför just du borde söka dig till oss på Trafikverket.

Hallå där Hasan…!

hasan2.jpg

Hasan Alhousain, Projektingenjör på tunneldelarna på Lovön.

Vad gör du inom E4 Förbifart Stockholm?

Jag blev fast anställd i projektet i slutet av 2018, har gått byggledningsutbildning och är ansvarig för uppföljning av entreprenörernas kvalitetsdokumentation på tunneldelarna på Lovön. Jag granskar också mängder och verifikat i samband med mängdreglering, granskar produktionstidplaner och kvalitetssäkrar delprojektets prognosarbete.

Hur har din utvecklingsresa inom Trafikverket sett ut?          

Jag hade en färsk civilingenjörsexamen när jag lämnade Syrien för Sverige i juni 2015. Efter två månader på flyktingförläggning i Växjö bodde jag hos en bekant på Gotland i väntan på uppehållstillståndet, som blev klart i mars 2016. Då kunde jag registreras hos Arbetsförmedlingen och börja läsa SFI (Svenska för invandrare). Jag hade studerat med hjälp av Youtube och grammatiksidor på nätet och det tog tre månader att ta examen på högsta nivån i SFI.

Sedan blev jag inneboende i Stockholm och läste grund 2, 3 och 4 på Komvux. Efter nivåtest kunde jag hoppa över grund 1. För att kunna få behörighet till universitetet började jag efter det på Sva, Svenska som andraspråk. Där har jag tagit två av tre kurser.

Det som (delvis) avbröt studierna var Arbetsförmedlingens fråga om jag ville praktisera på Trafikverket. Det ville jag, och började i december 2017. De tre första månaderna pluggade jag dessutom parallellt med andra nivån på Sva.

Då var jag centralt placerad hos Cristina Bolinder som är chef för E4 Förbifart Stockholms projektstöd, och gick runt med henne till alla delar av projektet. Jag gick utbildningar som alla går på projekten och lärde mig om programmen och systemen vi använder. Min chef gav mig passande uppgifter, bland annat inom miljö- och teknikstöd. Man kan inte få allt på en gång – de gav mig lite i taget och det var bra. Alla hjälpte mig in och var jättesnälla.

Efter tre månader tyckte Cristina att jag skulle få komma ut på projekt. Det blev tunnelentreprenaderna på Lovö och ytterligare två månaders praktik och där hjälpte jag den samordnande byggledaren med olika uppgifter inom kvalitetsuppföljning.

Varför ska man söka sig till E4 Förbifart Stockholm, tycker du?

Det bästa med Trafikverket? Att få erfarenhet från stora projekt, att kunna bygga sig själv och fortsätta med sitt jobb och sitt liv. Jag känner mig trygg, stark och glad för att vi jobbar som en familj i vårt projekt mot samma mål. Min dröm är att lära känna det svenska systemet, förbättra mitt språk och anpassa mig till allt som finns här. Trafikverket har gett mig chansen att gå vidare och därför vill jag kämpa så mycket jag kan.